Metodologia

Metodologia per a la preparació d'acords marc, sistemes dinàmics i contractes centralitzats.

El procés de preparació dels acords marc, sistemes dinàmics i contractes centralitzats comprèn nombroses actuacions, especialment quan s'aborda per primera vegada la contractació centralitzada dels subministraments o serveis. Aquestes actuacions se centren en l'anàlisi de la demanda i de l'oferta, així com del subministrament o servei la contractació del qual es centralitza, com a fase prèvia a l'elaboració dels plecs que regiran la contractació.

  1. ANÀLISI DE LA DEMANDA (“Necessitats de l'Administració”):

    • Determinació dels serveis i subministraments d'ús comú per part de l'Administració.

    • Estudi qualitatiu i quantitatiu de les necessitats dels ministeris i organismes, a partir de la informació facilitada per aquests, per concretar les característiques dels subministraments i serveis a adquirir.

    • Anàlisi de la informació relativa als contractes vigents abans de la centralització: prescripcions tècniques, aspectes bàsics dels plecs de clàusules administratives particulars, imports unitaris, etc.

  2. ANÀLISI DE L'OFERTA (“Estudi de mercat”):

    • Estudi de la normativa sectorial aplicable i reunions, si escau, amb els ministeris o organismes amb competències de regulació del sector corresponent, per garantir que els plecs reguladors s'ajusten a la normativa i als criteris interpretatius dels òrgans competents.

    • Anàlisi de les empreses del sector: implantació territorial, tipologia d'empreses per producte, per especialització (p. ex. fabricants-distribuïdores), aspectes de competència, major o menor presència de PIME, subcontractació, entre altres.

    • Anàlisi de productes al mercat, així com dels preus. Estudi de costos (incloent, si escau, els costos salarials).

    • Anàlisi de les normes jurídiques i tècniques que afecten els subministraments o serveis a contractar.

    • Anàlisi de les característiques i especificacions tècniques del subministrament o servei.

    • Anàlisi dels aspectes ambientals i socials del subministrament o servei i de les polítiques públiques relacionades amb aquest.

  3. DETERMINACIÓ DE LES CARACTERÍSTIQUES ESSENCIALS DEL CONTRACTE I ELABORACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ BÀSICA DE L'EXPEDIENT:

    • Determinació de la tècnica de racionalització de la contractació a utilitzar, així com de les característiques i termes essencials de la mateixa.

    • Elaboració dels plecs de prescripcions tècniques i de clàusules administratives particulars. Aquesta elaboració suposa, en els contractes centralitzats, un procés de parametrització dels serveis que fixa criteris comuns per a la seua prestació –sense perjudici de respectar aquelles necessitats específiques de cada ministeri o organisme.

    • En els procediments en què s'aborda per primera vegada la contractació centralitzada dels subministraments o serveis, se sol·licita informe dels plecs a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència.