Integritat i lluita contra el frau
L’ètica i la lluita contra el frau són principis fonamentals de la contractació pública i constitueixen valors essencials de la Direcció General de Racionalització i Centralització de la Contractació.
Aquests principis adquireixen una rellevància especial en la gestió dels fons del Pla de Transformació, Recuperació i Resiliència, essent essencials per al desenvolupament d’una gestió amb totes les garanties per als interessos financers d’Espanya i de la Unió Europea. Així, en l’execució dels fons s’ha de vetllar especialment per la prevenció, detecció i correcció del frau, i per la lluita contra la corrupció i els conflictes d’interessos.
A continuació, es destaquen tant els principals instruments desenvolupats en matèria de lluita contra el frau –especialment en l’àmbit de la contractació pública– com les unitats més rellevants amb competències en la matèria:
-
Sistema intern d’informació, previst en la Llei 2/2023, de protecció a les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, en l’àmbit del Ministeri d’Hisenda.
-
Canal extern d’informació: Autoritat Independent de Protecció de l’Informant (el seu Estatut va ser aprovat pel Reial decret 1101/2024, de 29 d’octubre).
-
Anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d’interès.
-
Altres òrgans i unitats amb competències en matèria d’integritat i lluita contra el frau:
-
Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).
-
Servei Nacional de Coordinació Antifrau. Intervenció General de l’Administració de l’Estat (IGAE).
-
Secretaria General de Fons Europeus.
-
Orientacions per al reforç dels mecanismes per a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d’interessos, referits en l’article 6 de l’Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR
-
-
Direcció General de Racionalització i Centralització de la Contractació.
-

