Integritat i lluita contra el frau
L'integritat i la lluita contra el frau són principis fonamentals de la contractació pública i constitueixen valors essencials de la Direcció General de Racionalització i Centralització de la Contractació.
Aquests principis adquireixen una rellevància especial en la gestió dels fons del Pla de Transformació, Recuperació i Resiliència, sent essencials per al desenvolupament d'una gestió amb totes les garanties per als interessos financers d'Espanya i de la Unió Europea. Així, en l'execució dels fons s'ha de vetlar especialment per la prevenció, detecció i correcció del frau, i per la lluita contra la corrupció i els conflictes d'interessos.
A continuació, es destaquen tant els principals instruments que han sigut desenvolupats en matèria de lluita contra el frau –especialment en l'àmbit de la contractació pública– com les unitats més rellevants amb competències en la matèria:
-
Sistema intern d'informació, previst en la Llei 2/2023, de protecció a les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, en l'àmbit del Ministeri d'Hisenda.
-
Canal extern d'informació: Autoritat Independent de Protecció de l'Informant (el seu Estatut va ser aprovat pel Reial decret 1101/2024, de 29 d'octubre).
-
Anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès.
-
Altres òrgans i unitats amb competències en matèria d'integritat i lluita contra el frau:
-
Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).
-
Servei Nacional de Coordinació Antifrau. Intervenció General de l'Administració de l'Estat (IGAE).
-
Secretaria General de Fons Europeus.
-
Orientacions per al reforç dels mecanismes per a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos, referits en l'article 6 de l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR
-
-
Direcció General de Racionalització i Centralització de la Contractació.
-

