Logotip del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques
Imatge de la Contractació Centralitzada

Model de gestió de la contractació centralitzada

En la contractació centralitzada hi ha diversos models de gestió de contractes entre els quals es diferencien els següents:

  • Gestió d'acords marc i contractes basats: l'òrgan de contractació (DGRCC) és el que té competència tant per a la licitació, l'adjudicació i la formalització de l'acord marc amb les empreses adjudicatàries, com per a les modificacions, l'autorització d'actualitzacions de productes, la imposició de penalitats, la resolució de contractes basats o del mateix acord marc, etc. En canvi, l'organisme peticionari és qui s'encarrega de realitzar la petició i, si escau, la segona licitació, aprovar la despesa associada al contracte basat, així com gestionar la recepció i el pagament dels béns i dels serveis que són objecte de contractació. Les peticions es tramiten a través de l'aplicació Conecta-Centralización i per al cas específic de l'acord marc d'electricitat s'ha desenvolupat a més una aplicació anomenada ELECTRA destinada a facilitar la gestió dels contractes basats. Amb aquest model de gestió, els estalvis del procediment redunden directament en els pressupostos dels organismes peticionaris.

  • Gestió de contractes centralitzats amb pressupost centralitzat en la secció 31: la DGRCC manté les competències com a òrgan de contractació tant per a la licitació, l'adjudicació i la formalització del contracte, com per a modificacions, imposició de penalitats, pròrroga, resolució del contracte, etc. No obstant això, des del punt de vista economicofinancer, es diferencien les competències per a l'aprovació i el compromís de la despesa, que són del titular de la Direcció General, i les competències per al reconeixement de les obligacions i de les propostes de pagament, que corresponen als òrgans designats per cada departament o l'organisme que forma part del contracte, i que coincideixen amb els responsables dels serveis. Per fer això, s'ha aprovat l'Ordre HAP/386/2015, del 6 de març, i l’Ordre HAP/1671/2015, del 30 de juliol, per les que es modifica l'Ordre HAP/1335/2012, de 14 de juny, de delegació de competències. Des del punt de vista de l'execució del contracte, els departaments i els organismes són els competents per a donar la conformitat als serveis i a les factures, per la qual cosa són els responsables dels serveis els encarregats de gestionar el contracte en el seu àmbit, cosa que permet configurar una gestió descentralitzada del contracte enllaçada amb la responsabilitat del funcionament. És més, en aquells contractes en què hi ha penalitzacions per deficiències en la qualitat, són aquests els que tenen el poder de decisió, la qual cosa reforça el paper fonamental que duen a terme els responsables en els departaments i els organismes. Cal destacar que a efectes de controlar el procés s'han desenvolupat les aplicacions informàtiques MERCURIO, ELECTRA, ATLAS i OLIMPIA (les dues últimes, en període de proves) per fer un seguiment de l'execució dels contractes de serveis postals i dels serveis de neteja respectivament, que aporti valor afegit als gestors del contracte en forma d'informació , control, etc.

  • Gestió d'altres contractes centralitzats: en el contracte de servei d'agència de viatges l'òrgan de contractació és la DGRCC, tot i que no s'han centralitzat els crèdits en la secció 31, per la qual cosa cada centre gestor ha d'abonar els serveis amb càrrec a el seu propi pressupost. També en aquest cas s'ha desenvolupat una aplicació informàtica (ATLAS) que facilita el seguiment de l'execució del contracte. Finalment, en el contracte de telecomunicacions que també es finança amb crèdits de la secció 31, s'han mantingut centralitzades totes les competències, tant les de contractació (que corresponen a la DGRCC), com la competència per al reconeixement d'obligacions i la proposta de pagament dels serveis de telecomunicacions (que s'han delegat en el Director de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques). En aquest cas, és aquesta unitat, la DTIC, l'òrgan encarregat del seguiment de l'execució i de donar conformitat a les factures dels serveis de telecomunicacions.