La integritat i la lluita contra el frau són principis fonamentals de la contractació pública i constitueixen valors essencials de la Direcció general de Racionalització i Centralització de la Contractació.
Aquests principis prenen particular rellevància en la gestió dels fons de Pla de Transformació, Recuperació i Resiliència sent essencials per al desenvolupament d'una gestió amb totes les garanties per als interessos financers d'Espanya i la Unió Europea. Així, en l'execució dels fons s'ha de vetllar especialment per la prevenció, detecció i correcció del frau, i la lluita contra la corrupció i els conflictes d'interessos.
A continuació, es destaquen tant els principals instruments que han estat desenvolupats en matèria de lluita contra el frau -especialment en l'àmbit de la contractació pública- com les més rellevants unitats amb competències en la matèria:
Sistema intern d'informació, previst en la Llei 2/2023, de protecció a les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, en l'àmbit del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública.
Anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès.
Altres òrgans i unitats amb competències en matèria d'integritat i lluita contra el frau:
Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).
Servei Nacional de Coordinació Antifrau. Intervenció General de l'Administració de l'Estat (IGAE).
Secretaria General de Fons Europeus.
Orientacions per al reforç dels mecanismes per a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos, referits en l'article 6 de l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR
Adreça General de Racionalització i Centralització de la Contractació.